Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie szóstej oparty jest na lekturze Ireny Jurgielewiczowej ,,Ten obcy". Lekcja ma na celu pobudzenie uczniów do refleksji nad przyczynami konfliktów w rodzinie. Powinna kształcić umiejętność współżycia i rozwiązywania nieporozumień między rodzicami i dziećmi. Uczniowie mają okazję za pomocą ćwiczeń dramowych wcielić się w rolę bohaterów powieści, uświadomić sobie ich przeżycia i uczucia, dzięki czemu rozwijają empatię.
Mam nadzieję, że mój pomysł przeprowadzenia lekcji w oparciu o ćwiczenia dramowe spodoba się innym nauczycielom języka polskiego i zostanie przez nich wykorzystany.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI
Temat: Dzieci i rodzice w powieści Ireny Jurgielewiczowej ,,Ten obcy".
Cel ogólny
- - pobudzenie do refleksji nad przyczynami konfliktów w rodzinie, kształcenie umiejętności współżycia i rozwiązywania nieporozumień między rodzicami i dziećmi.
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- - nazywać i wyrażać uczucia,
- - określać cechy charakteru,
- - wyciągać wnioski, argumentować,
- - redagować notatkę,
- - wchodzić w rolę postaci literackich,
- - współpracować w grupie.
Metody
- - ćwiczenia dramowe, metoda skojarzeń „słoneczko”, praca w grupach
Pomoce
- - fotografie rodzinne, szary papier, mazaki.
Przebieg lekcji
I Zaangażowanie (5 min.)
1. Uświadomienie uczniom celów lekcji.
2. Ćwiczenia dramowe. Rozładowanie napięcia i pobudzenie wyobraźni uczniów poprzez budowanie pomników:
- - indywidualnych na hasła: szczęście, miłość, smutek, troska, samotność,
- - zbiorowych w dwóch grupach na hasła: szczęśliwa rodzina, rodzinne kłopoty i problemy.
Po przedstawieniu pomników grupowych uczniowie nazywają uczucia, które starali się w nich wyrazić.
II Badanie i przekształcanie (20 min.)
1. Zapisanie na karteczkach skojarzeń ze słowem „rodzina”. Ułożenie z nich promieni wokół rodzinnych fotografii – metoda słoneczka.
2. Przygotowanie w pięciu losowo dobranych grupach scenek ukazujących życie rodzinne bohaterów powieści Ten obcy. Praca z tekstem źródłowym, ułożenie dialogów, opracowanie mimiki i gestykulacji.
Zadania dla grup:
- - I grupa: relacje między Ulą a jej ojcem,
- - II grupa: stosunki Pestki z rodzicami, a szczególnie z matką,
- - III grupa: w domu rodzinnym Mariana,
- - IV grupa: dom Julka,
- - V grupa: relacje między Zenkiem i jego ojcem.
III Prezentacja (15 min.)
1. Prezentowanie i omówienie przygotowanych scenek. Próba określenia, w jakich domach wychowują się poszczególni bohaterowie. Ocena grup.
2. Wspólne zredagowanie i zapisanie krótkiej notatki na temat: Jakie cechy i postawy mają wpływ na nasze życie rodzinne? (tolerancja, szacunek, wyrozumiałość, cierpliwość, życzliwość, szczerość, odpowiedzialność, troskliwość)
IV Refleksja (5 min.)
Końcowe wnioski uczniów na temat umiejętności współżycia w rodzinie, odwołanie się do własnych doświadczeń. Czy lekcja pomogła mi określić moje relacje z rodzicami?
Zadanie domowe: Opisz dom rodzinny wybranego bohatera powieści ,,Ten obcy".
mgr Grażyna Kapiczowska
nauczycielka języka polskiego
PSP nr3 w Żaganiu